Verslag 47e Nacht van Weesp
gereden op 12-13 mei 2018

Al enige tijd geleden kon er ingeschreven worden voor deze leuke, nachtelijke rit. Het is lang wachten, maar de Nacht kwam steeds dichterbij. Beginnend met instructie-avond op dinsdagavond 8 mei.
Tijdens deze avond worden de reglementen doorgenomen en een aantal valletjes besproken. Een aantal van deze vallen komen echt terug tijdens de Nacht, dus deze avond al goed opletten.

De dag is eindelijk aangebroken. We komen in de middag al samen om nog een paar oude ritten door te nemen. Alle spulletjes die we denken te gaan gebruiken liggen klaar in de auto en dan is het echt tijd om te gaan.

Op naar de keuring. Wel even opletten, want deze is op een andere locatie dan voorgaande jaren.
We komen 5 minuten voor tijd aan en sluiten aan in de rij. Zoals verwacht zonder problemen door de keuring en op naar ‘de Harmonie’.

Daar aangekomen krijgen we een tas met verschillende dingen erin en kunnen we onze buiken nog vullen met een lekker broodje en wat te drinken. Wij hoeven dit jaar niet lang te wachten voordat ons nummer opgenoemd wordt. Nu gaan we echt beginnen.

Via een aanlooproute komen we aan op het startpodium.
Hier staat Stefan Stasse klaar voor het startpraatje.
De toeter laten horen en starten maar!

Traject 1: “het einde is in zicht….”
Daar denken we nu nog niet aan, we zijn nog maar net begonnen.
De eerste drie opdrachten zijn goed op te volgen en er zitten geen vallen in.
In opdracht 8 zit de eerste val. Goed lezen en dan valt de fout in de tekst op. Rechtdoor naar de opvanger.
Een paar opdrachten verder komen we aan bij het parkeerterrein van het golfcentrum van Weesp aan. Hier moeten we aan de slag met opdracht 11 en 12. Deze zijn goed uit te voeren (bleek tijdens de uitleg). Er zijn genoeg rolstoelen te vinden, de tekst is te vinden en je mag er gewoon weer naar links omdat er niet naar een weg verwezen wordt.

We rijden een stuk verder langs het Amsterdam-Rijnkanaal en we belanden in Nigtevecht. Vele auto’s reden het dorp in, vele auto’s reden terug om te kijken of ze de tekst “UITRIT” gemist hadden en vele auto’s reden een extra rondje om te kijken waar de val lag. Ook wij hebben hier veel tijd verloren en uiteindelijk maar besloten om de brug over te gaan. Tijdens de uitleg bleek er een bord te ontbreken. (Redactie: bord was omgedraaid.)

Aangekomen bij opdracht 22, deze had weer een leuke uitdaging.
“60’, kwamen we vlot tegen, maar daarna de hersteller ‘ga door met opdracht 22’, dus weer opnieuw op zoek naar “60”, gelukkig was dit weer snel gevonden. Daarna de WW “BOERENHOL” zoeken. De WW was helemaal goed. Het woonplaatsenregister geldt niet tijdens de Nacht, dus goed uit te voeren deze opdracht. Na deze opdracht een aantal opdrachten waar geen vallen in te lijken zitten en twee neutrale opdrachten. We komen aan bij opdracht 27.

Goed nadenken over de tekst ‘Elfduizendelfhonderdelf’,

bestaat dit? Hoeveel enen zijn dit?
Terwijl wij aan het nadenken zijn zien we een vrouw die het ASV-bordje verplaatst. We gaan in gesprek met deze vrouw, maar ze blijft bij haar standpunt ‘niemand mag meer over deze weg’ en blokkeert ook nog met twee auto’s de weg. Gelukkig blijkt de opdracht niet goed en hoefden we deze weg ook helemaal niet te nemen.

De eerste bladzijde van de routebeschrijving zit erop en de kop is er dus af.
We zijn begonnen met de Nacht en het einde is nog steeds niet in zicht. Zelfs niet van dit traject. We krijgen nog opdrachten met vele verschillende vallen, terwijl we van dorp naar dorp rijden via bedrijventerreinen en boerenwegen.

Bij opdracht 30 moest je op zoek naar een Romeins cijfer. De letter M is snel gevonden op een routecontrole, helaas mag je deze niet gebruiken als oriënteringspunt en moest je doorrijden naar de klok met de verschillende Romeinse cijfers erop.
Na deze opdracht weer een aantal (neutrale) opdrachten waar geen vallen in lijken te zitten om aan te komen op een bedrijventerrein in Mijdrecht.

Hier aangekomen gelijk 2 pittige opdrachten na elkaar. We komen het bord ‘verboden voor motoren’ tegen. Wij in de auto mogen doorrijden toch? Maar we hebben ook te maken met het reglement en de wegen moeten bereden mogen worden door auto’s en motoren, dus mogen wij nu niet door met de auto.

Daarna op zoek naar 16 borden met de tekst “P TA TATEV AUTO”. Aan het eind zie je 3 routecontroles staan, maar welke zijn nu wel goed en welke niet?

Opdracht 43 t/m 56 gaf voor ons weinig problemen. Wel even gekeken of alles juist beschreven stond en goed gekeken welke wegen we moesten nemen.

Bij opdracht 57 kon er van alles mis zijn, maar zag je de fout ook? Wij niet, alles leek perfect (de pijlen, de bank, de tekst MIJDRECHT en het gestreepte plaatsnaambord).

Gauw verder richting Nieuwkoop via het dorpje Zevenhoven. Nog op zoek naar de juiste Daphne, op zoek naar een controlevlag en een routecontrole en toen was het einde wel bijna in zicht. Eigenlijk te goed in zicht en hierdoor moest je wel heel goed opletten bij opdracht 82 en nog wel even naar links op het EINDE te gaan voor de gouden letter.

Bedankt Martin voor deze leuke rit die vol met diverse vallen zat!

Traject 2:
Helaas hebben wij teveel tijd verloren tijdens het eerste traject en moeten gelijk doorrijden. Het blikje fris drinken we tijdens traject 2 wel op in de auto.

Tijdens deze rit ervaren wij dat we echt in de Nacht van Weesp zitten, want het begint te schemeren en zien steeds een beetje minder.

Goed kijken waar we moeten starten en waar we zijn op de kaart om snel naar
pijl 1 te komen. Voordat we starten kijken we op de eerste kaart wat de kortste wegen zijn tussen de 4 pijlen en kijken we of een VBR of Fietsjes etc. al zien.
Wij zien geen problemen op deze kaart, alleen net na pijl 3 zien we een bermlijn, waar we eigenlijk overheen wilden. Gelijk maar een ommetje zoeken.

Met wat twijfel of we niet iets over het hoofd hebben gezien, starten we het traject. Na pijl 1 zien wij een puzzelritrijder voor de Langeraarsche-plassen naar links gaan. De twijfel slaat weer toe en we kijken nog even goed op de kaart en besluiten gewoon rechtdoor te gaan en rijden ons traject door totdat we zijn aangekomen bij routecontrole X om te gaan kijken op de tweede kaart.

Samen met nog 3 auto’s staan we stil langs de weg om te kijken op de tweede kaart en te puzzelen. Opnieuw zien wij geen grote problemen, maar wel een paar keer dat we goed moeten opletten dat we echt de juiste en de kortste weg nemen. Zo zien we dat bij pijl 8 een kleine, maar kortere weg is naar de voet van de pijl.

Via de bijzondere weg ‘Gnephoek’ zorgde de grote lus ervoor dat de weg over het water ging om in de Rijnhaven van Alphen aan de Rijn terecht te komen.
We rijden de route verder via de verschillende pijlen en moeten af en toe goed kijken of we wel echt de goede weg volgen. Pijl 5 heeft veel richtingsveranderingen en de kortste weg bij pijl 8 rijden we in eerste instantie toch voorbij. Gelukkig zien we dit en keren we doordat we de gouden M toch hebben gevonden.
Om bij pijl 11 moesten we ook goed kijken welke weg we naar links moesten. De kortste weg bleek een verboden in te rijden weg te zijn, dus moesten we nog iets verder rijden.

Bij Routecontrole Y gingen we de laatste kaart bekijken. Ook nu geen VBR en Fietsjes gevonden. Wel weer goed kijken naar de kortste routes. Op weg naar pijl 14 lijken meerdere wegen mogelijk te zijn. We zijn snel klaar met kijken en gaan gauw weer verder.

Het laatste stuk lijkt goed te rijden. Ook nu een paar keer twijfel omdat andere puzzelritrijders een andere weg nemen. Aan het einde moesten we wel goed kijken welke weg we naar links moeten nemen om bij het restaurant te komen.

Bedankt Frank en Annamarie voor deze mooie rit over de polderwegen en de smalle dijkjes van Nieuwveen naar Bodegraven.

Tijd om te eten!
In een gezellig en knus restaurant in Bodegraven kunnen we genieten van een lopend buffet. Tijdens deze pauze ben je in de gelegenheid om een mooie startfoto te kopen en om de tussenstand te bekijken. Voor ons zag deze er nog niet al te best uit.
Bij routebeschrijving meer fouten dan gehoopt gemaakt. De pijlenrit is door bijna iedereen goed gereden met weinig fouten.

Traject 3:
In het donker starten we met het derde traject Bol-pijl. Tijdens de pauze hebben we alle plaatjes bekeken en er vielen gelijk twee dingen op. Bij beide plaatjes zijn de wegen wel heel raar. Een weg in de vorm van een ‘w’ en twee wegen naar een spoorweg. Bij beide kon je er van te voren al vanuit gaan dat deze niet aanwezig zouden zijn, maar evengoed opletten.

We starten bij de blauwe vlag en rijden aan het begin een flink eind door een aantal neutrale opdrachten en goed uit te voeren opdrachten. Bij opdracht 10 komen wij de eerste val tegen. In het dorp Waarder zijn we op zoek naar een bepaalde situatie en die lijkt bij een parkeerterrein te zijn. Alle wegen waar je langs rijdt moeten aanwezig zijn, dat is hier echter niet het geval en rijden wij rechtdoor op zoek naar de juiste situatie, welke we natuurlijk niet vinden en we doorgaan met opdracht 11.

Bij opdracht 11 was ons al opgevallen dat we de situatie niet tegen zouden komen (zie plaatje hierboven met de letter w aan de weg getekend). We volgen opdracht 12 en 13 en rijden zo het dorpje Waarder uit en rijden een stiltegebied in richting Hogebrug.

Opdracht 14 komen wij tegen in de zin van een schrikhek langs de weg, maar deze keuren wij niet goed en rijden snel door naar de opvanger. We rijden lekker in het donker verder en volgen de verdere opdrachten. Gelukkig was het de navigator snel opgevallen dat bij opdracht 18 geen ruitje staat en dat we op deze rotonde eerst een rondje moesten rijden.

Aankomend bij opdracht 20 moesten we bedenken dat we wel rijrichting verandering moesten hebben, dus gelijk naar rechts moesten gaan. Ook deze val was ons al opgevallen tijdens de pauze, dit scheelt tijd tijdens het rijden.
Vanaf opdracht 22 waren er vele bruggen aan beide kanten van de weg. Hierdoor ontstond er hier en daar wat verwarring tijdens de volgende opdrachten (moet de brug getekend zijn of niet en is dit wel de juiste situatie).

Ook kwamen we een oranje DLW bordje tegen op een van de bruggen.
Tijdens de instructie avond is besproken dat een DLW bordje wit moet zijn, een goede val dus om een oranje bordje neer te zetten.

We rijden lekker verder over de verschillende wegen tot we op een industrie-terrein komen.
Bij opdracht 33 weet je van te voren niet wat de juiste langste weg is.
Na een keer de wegen gereden te hebben, miste je wat wegen en was er maar 1 juiste manier om hier te rijden.

33. na ”50” en “NVW
De meeste opdrachten tijdens de volgende 24 opdrachten bevonden zich op industrieterreinen waarbij je eerst door een slagboom moest rijden. Die je goed als herkenningspunten kon gebruiken. Hier leuke naamsvallen, telvallen en reglementsvallen als los oriënteringspunt en niet dezelfde weg gebruiken.

Opdracht 56 en 57, een val die je niet meer hoort te vergeten. Bij opdracht 56 wordt gevraagd om een routecontrolebordje. Die staat er ook, dus door naar 57. Hier vragen ze de ”I”, deze staat echter op de routecontrole, maar deze letter heb je nog niet gebruikt als oriënteringspunt bij opdracht 56, dus mag je deze gewoon gebruiken.

We rijden nog een aantal neutrale opdrachten en komen aan op een parkeerterrein in Haarzuilens. We kunnen hier even plassen en een kleine pauze nemen.

Bedankt Wim en Joke voor deze verrassende bol-pijl traject met hele leuke en originele vallen erin.

Traject 4:
We kijken op de kaarten van het laatste traject en zien een aantal ommetjes, maar ook dat we weer op bekend terrein terug komen.

De eerste val dient zich snel aan, bij de rotonde staan allemaal DLW’s. Een nieuwe route construeren. Hierbij goed verder kijken. Daarna rijden we lekker verder en volgen we de lijn. Net nadat we Kortrijk uitrijden komen we bij een dijkje aan waarbij we eigenlijk linksaf willen, maar door een ASV-pijl moesten we naar rechts. Dit doen we keurig en rijden via de andere dijk verder, totdat ik me bedenk dat we terug moeten. We hadden eerder wel een ASV-pijl, maar misschien kunnen we bij dat bordje toch de linker weg in, maar vanaf de andere kant.

Dus de kortste route is een rondje rijden op de rotonde en vanaf de andere kant de lijn weer op te rijden, daar waar we hem ook hebben verlaten. We rijden dus terug naar dit punt en zien inderdaad dat we de lijn via die kant wel weer op kunnen. We komen bij blokkade 1 aan en zien dat er twee wegen naast elkaar liggen. In werkelijkheid ligt er maar 1 weg, dus hoog opsteken om te kijken of we niet iets missen. Gelukkig zagen we hierbij de ‘ M’.

We rijden verder door de polder en komen in een recreatiegebied terecht waar we met ASV De Vechtstreek ritten wel eens vaker komen. Dit gebied is dus voor ons bekend gebied en weten al ongeveer wat ons hier te wachten staat.

Blokkade 2 bleek dan ook een pittige uitdaging met wegen die niet bestonden en DLW-bordjes. Als je het goed deed, schreef je 3 x de ‘O’ op.

Verder rijdend waarbij je een klein ommetje bij een begraafplaats moest maken en daarna door het kleine dorpje Nieuwer ter Aa rijden en weer verder door de polder met 2 keer een ommetje naar links (1 keer door een blokkade de ingetekende lijn zo snel mogelijk op te pakken). Deze zijn lastig te zien in het donker en met de tijdsdruk snel over het hoofd te zien.

Via de lange Kanaaldijk komen we op de Gein-Zuid-dijk, langs Driemond weer in Weesp. Nog een paar valletjes op de bedrijventerreinen waarbij je goed moet meten en daarna goed moet kijken welke wegen de juiste wegen zijn om de ingetekende lijn zo laat mogelijk en zo snel mogelijk weer op kan pakken. Het was dan ook wel erg leuk om nog aan het einde een gouden routecontrole tegen te komen.

Bedankt Sjaak en Gert voor deze rit via de blauwe lijn.

Slot: Binnen de tijd kwamen wij met een gemengd gevoel terug. We hebben lekker gereden, maar is dit gevoel ook juist?
De rit was in ieder geval leuk met leuke/nieuwe vallen waar je goed over na moest denken, maar ook met stukken erbij waarbij je lekker kon rijden en rond kijken (als je nog wat kon zien). 1 ding is zeker zoals traject 1 heet ‘ het einde is in zicht…’ Eerst naar huis en naar bed en dan morgen (of is het vanavond?) de prijsuitreiking wat voor ons met een slechtere start begon erg verrassend afliep.

Nogmaals bedankt aan alle uitzetters, maar natuurlijk ook bedankt aan alle andere vrijwilligers.

Equipe C21 Maaike Geertsma samen met Jacob Geertsma