Bekijk hieronder de foto’s van de 44e Nacht van Weesp.

Foto’s gemaakt door Tim Rijnhout en Gijs van der Koogh.

Verslag 44e Nacht van Weesp

Voor deze editie van Dé Nacht hebben wij de codenaam B9. nvw15rallybord
Vaste ASV deelnemers kennen ons als het Blije Rijers team van BRIJERS.
Samen met de Black-out Rijers en de Bluf Rijers zijn wij dit jaar de BRIJERS. Andere equipes zijn Beginnende en Brainstorm Rijers, maar de varianten op de B willen nog wel eens wisselen. Zo rijdt C24 deze keer als Buitenlucht Rijers.

We willen dit verslag graag beginnen met wat vaak de eindzin van een verslag is: een ontzettend groot compliment aan de organisatoren en alle vrijwilligers voor, tijdens en na de rit die dit evenement mogelijk hebben gemaakt. Voor ons is Dé Nacht het hoogtepunt van het seizoen en dat kan alleen door hen!

Onze start begint ruim voor de zaterdagmiddag. Wij starten eigenlijk al met voorbereiden en oefenen in de 1e rit na de zomer. Al die oefenritten brengen ons bij de generale repetitie van de Dag van Weesp. We haalden in Dé Dag een 2e plek in de B, hetgeen ons vertrouwen geeft voor Dé Nacht. Of dat terecht is zal blijken. De tegel zegt tenslotte “Een slechte generale geeft een goede finale”. Dat kan betekenen dat er een 1e plaats inzit. Als het omgekeerde ook geldt, dan hebben we een probleem. We pakken het op als uitdaging.
Tijdens Dé Dag nodigt Joke ons uit een verslag te schrijven. We beginnen er gelijk mee.

Hopende op een mooie rit en een mooie klassering vertrekken we vanuit Eemnes via Driemond naar Weesp. Want het rijden van een rit met een goed gevoel is top, maar de klassering telt ook; zo eerlijk zijn we ook wel weer. We gaan dus sowieso voor de winst. Onze concurrenten zijn sterk, maar net als wij niet onoverwinnelijk. Het zijn geen Galliërs.

Genoeg intro zinnen. Nu het verslag van de rit. Wij gaan er van uit dat het merendeel van de lezers zelf deelnemers waren, dus kiezen wij er in dit verslag voor om de lezer deelgenoot te maken van onze samenwerking. Wat de vallen waren kan iedereen voor zichzelf nalezen in de uitleg. Wat wij fout deden houden we voor onszelf, want we houden de vuile (domme) was graag binnenshuis. Hoe gaat het er aan toe bij de B9?

De samenkomst
Hallo. Goeie middag. Wat ben je lekker vroeg. Nog tijd gevonden om de reglementen en de uitleg van de laatste ritten door te nemen? Ik begrijp het, we zijn ook zo druk met zoveel andere zaken. Maar onze ervaring zal ons wel helpen. Na elke Nacht wisselen wij van rol, dus wij hebben de kennis van twee navigatoren aan boord. Kom laten we richting Weesp gaan. Wat eerder bij de keuring kan geen kwaad, want we moeten de schilden ook nog ophalen.

De keuring
Onze bolide wordt goedgekeurd en we ontvangen de schilden. We begroeten teamgenoten en bekenden. Grappen en grollen gaan over en weer. Plagerijtjes en opmerkingen over onze teamstickers. We zijn er nog steeds niet achter waarom onze andere BRIJERS equipegenoten nog geen magneet stickers hebben aangeschaft. Ze wachten zeker totdat wij hen sponsoren. Dan kunnen ze lang wachten.

Het wachten
Lekkere broodjes. Even de schilden aanbrengen en verder gaan met wachten. Je merkt toch dat iedereen een beetje zenuwachtig is, want iedereen wil scoren. We mogen het routeboek in ontvangst nemen en tuffen naar het startpodium. De aanrijroute is bekend dus benutten we de voorkennis terwijl de routebeschrijving kritisch wordt doorgenomen. Nummervolgorde juist? Bij welke omschrijving verwachten we een val? Is er nog tijd om alvast de kaarten van rit 2 te checken op VBR, fietsjes en andere grollen? Waar is dit jaar Pampus in de polder gedumpt?

nvw151Even aandacht graag, we mogen het startpodium op. Het praatje met de starter over de beste navigator horen we ook bij de equipe na ons.
Maakt niet uit. Focus …vanaf nu is het ernst!

De routebeschrijving
Lees nou maar wat er staat. Ik zei rechts, waarom sorteer je voor links voor? Ik voel dat hier een val in moet zitten, dus even terug. VRW of voorrangsweg. Dat kan niet, want we rijden op een gelegenheid – niet waar, want er stond meer op dat P bord. Oké, even chillen – lekker stukkie neutraal. Nee hé, weer een volgen. Maar wat wil je ook, Martin als uitzetter dus zelfs van de opdracht aanhoudend volgen kijken we niet meer van op.

VIM doodt 99% van de huishoudbacteriën. VIM werd JIF en heet nu CIF. Thuis heb ik nvw152nog een bus VIM staan, wie bewaart die heeft wat. Hoe weten die jonkies dan dat er ooit VIM was. Snel een check op Google. VIM is zelfs nog gewoon te bestellen. Oké dat is dus duidelijk.
Eigengemaakt bordje, dus even goed kijken en ja hoor een mooie constructie maar geen verkeersbord. Hoezo hersteller?
Oké genoeg overlegd – we kunnen elkaar niet overtuigen, dus heeft de navigator gelijk – we moeten door, anders verliezen we teveel tijd.

Een tractor is een trekker en een woonerf is een erf. De middenberm is MB en niet M13.

nvw153Mies staat op 4 bordjes en die vergeten we te dubbel checken, dus voor de zoveelste keer op rij noemen wij de kat Jet.
De jets zouden toch pas in de Bol-Pijl voorkomen?
Met een gevoel dat het wel lekker gaat, landen we op VTC1.
Jammer dat Martin de gouden RC vergeten was te plaatsen.  Die opsteker hebben we gemist.

De pijlen
De essentie is opnamepunt en rijrichting, dat moeten we toch eens proberen bij elke herconstructie te onthouden. De brillen en de loep worden extra gepoetst. We staan op scherp en op scherprijders. Is dit nu wel of geen bermlijn, kijk jij eens – loep nodig? Ik ben het helemaal met je eens.
De berichten op de site waren juist, er zijn veel driehoekjes en wij hebben ze allemaal gezien denken we. Kaart 3 bevat een ongenummerde pijl, dus die doet niet mee. Gaan we via de Y toch gewoon van pijl 17 naar pijl 19, toch?

We rijden niet over wegen die niet op de kaart staan en we zien wegen die verlegd zijn, nvw154met als hoogtepunt Pampus. Ondanks de blijdschap van herkenning houden we het hoofd koel en juicht de navigator “Terug! Een #$%&* bermlijn”.

In goede stemming omdat we zoveel hebben weten op te merken én een beetje teleurgesteld dat ook Gert en Sjaak de gouden RC niet hebben geplaatst langs onze route (zou de goudverf van Rinus op zijn?) leveren we de controlekaart in.

Het buffet
Hallo, hoe ging het bij jullie? Shit, dat hebben wij helemaal niet gezien. Ja, dat was een makkie. Smakelijk eten. Heb jij de Bol-Pijl al doorgenomen? Wat is er raar een die tekening? Die situatie kan nooit voorkomen! Heb je de tussenstand al gezien? Da’s schrikken, op zoveel fouten heb ik nou ook weer niet gerekend. Die voorspelling op het te maken aantal fouten kunnen we wel vergeten. De 2e rit is wel wat beter, maar toch nog 8. Heb je de Muldertjes gezien: 1 fout! Respect!
Oké, we kunnen het nog goed maken. Gewoon nu 2x nul fouten maken … nou ja, zo min mogelijk dan maar. Nog maar een sateetje?

De Bol-Pijl
12 heeft vooraf al een oplet-markering van ons gehad, want er is geen route verandering, dus wat is de val? We zijn er uit: het P bord.

nvw155Mooie (WW) borden, maar niet van de ANWB dus rechtdoor naar de keercontrole.
(NB We willen graag als opsteker goud noteren en nou hebben we de RC E en merken we niet op dat die goud is – lichtval?)

Zouden we een Karel Appel moeten gaan herkennen bij 23? Of misschien wel een Elstar. Eigenlijk wel saai, het is gewoon tekst. Wel serieus blijven graag.

4/7x is dat de breuk vierzevende of vier tot zeven of vier keer of zeven keer. Ook overleg met de andere BRIJERS levert geen goede oplossing. Geen idee, dus: we negeren de 4/ en noteren 7x de P. Ik weet ook niet hoe we deze goed zouden moeten doen, dus dat wordt een combi-fout. Aan 7x de P komen we in ieder geval niet te kort.
Die tekeningen horen bij elkaar, dus welke wegen zijn we in de vorige opdracht al ingeslagen. We maken een schets, waar is het kladblok? We zijn 100% zeker over 60/61.

Bij 65/66 raken we de tel kwijt en proberennvw15bolpijl
de wegen op kladblok in kaart te brengen.
Dat helpt meestal wel – meestal.

Bij 74 groeit het zelfvertrouwen weer, want
een check in het register geeft ons de gezochte 100% zekerheid. Na de 3e keer 100% zekerheid op basis van de kladblok check op 82/83 tuffen we VTC3 in.

De ingetekende lijn
Gewoon over het lijntje rijden en om die dwars strepen heen. Ja, maar als het een Mijling-lijn is, dan is het toch anders. Weet je nog van vorig jaar, dat ik zowat wanhopig werd van de herconstructie op herconstructie op herconstructie. De lijn van 2014 hebben we meerdere keren binnenste buiten gekeerd om achter de kronkels van de uitzetter te komen. Heeft het gewerkt? De 1e barricade nemen we met gemak en ook over de herconstructies om de grasperkjes en gebouwen bij de 3 parallelle wegen geven een heel goed gevoel. We beginnen zelfs te glimlachen als we de route verlaten onder de G van Hoogland voor barricade 2.

Voor de andere deelnemers lijken we zonder navigator te rijden. Hij zit diep gebogen over de kaart met lamp, loep en gemompel in en onder het dashboard. Een positie om zeeziek van te worden, en om dat te voorkomen klinkt het: hobbel – drempel – plateau op – plateau af – zwak naar rechts – haaks links – etc. Er heerst superconcentratie. Zijn we waar we denken te zijn? Bedoel je dit ommetje? De herconstructie bij station Bussum – Zuid brengt herinneringen over de lang vervlogen schooltijd boven, maar er is daar zoveel veranderd dat we niet in de val van voorkennis kunnen vallen. Gewoon volgens de kaart rijden en het klopt ook nog.

De wegaansluiting vanuit Nederhorst den Berg kan niet kloppen! Hoe gaan we dat doen zonder tegengesteld te rijden? Zet ‘m maar even aan de kant, dan kan je meekijken. Zo dan maar? Oké, maar ik ga er wel van uit dat we een opvanger krijgen, want zo omrijden kan in werkelijkheid niet (hoezo voorkennis?).
nvw156Kijk nou toch eens! Helemaal aan het eind, onze eerste (bewust opgemerkte) gouden RC.
Ze bestaan dus toch nog. Moe maar voldaan finishen we en werpen een blik op de tussenstand. Rit 4 was in ieder geval beter qua aantallen fouten. Welterusten.

De uitleg
Hoe hebben we het in de laatste rit gedaan? Hoe hebben zij het gedaan? Nou, dat wordt spannend. Het je dat gelezen in de uitleg? Hoe hebben we dat nou fout kunnen doen? Wat zijn we soms toch ook een stelletje beginners! Maar deze hebben wij goed en zij hebben het allebei fout – gniffel, gniffel.
Kijk nou zeg. In de 3e rit hebben we de gouden E toch. Vannacht niet gezien dat die goud was. We zijn beter dan we dachten. Althans …
Over de 4e rit kunnen we tevreden zijn. Het aantal fouten is zoals bij ons hoort. In plaats van de Bol-Pijl is het dit jaar de Routebeschrijving waar we over gestruikeld zijn. We hebben dus weer volop redenen om door te gaan met oefenen voor de 45e Nacht.

De prijsuitreiking
De eer van de BRIJERS wordt qua blik dit jaar gered door het sterrenteam met codenaam B8. Helaas voor Annemarie en andere mee-eters geen BRIJERS taart.
Wij van B9 eindigen wat lager dan we hadden gehoopt. Hulde voor Mulder/Mulder die terecht B winnaars zijn geworden; vooral hun kaartritten met 1 respectievelijk 2 fouten zijn indrukwekkend.

Tot slot
We zijn heel tevreden met ons resultaat en hebben lekker gereden. De complimenten aan de organisatie (zie begin van het verslag) en aan onszelf: we beginnen het te leren, toch …?

door B9 (André Ottenhoff en Ariën Hooimeijer)